♦ Melderskin

Tid:                              4 timer en vei

Lengde:                       10 km en vei

Merket:                        Ja

Terreng:                       Sti (T merket)

Vanskelighetsgrad:     Middels

Høyde:                         1426 moh

Melderskin er en fjelltopp i Kvinnherad kommune i Hordaland. Fjellet har en høyde på 1426 meter over havet.

Turen starter på Kletta hvor det er parkeringsplass. For å komme dit kjører du mot Baroniet i Rosendal og forbi den første store parkeringsplassen.

Ta deretter til venstre på første vei. Følg denne oppover til du ser skilt til Melderskin. Fra parkeringsplassen følger du skiltet grusvei helt opp til en bom.

Rett etter bommen starter stien til... (merket) Melderskin på høyre side.

Herfra går stien oppover i bratt terreng og du vinner fort høydemeter på veien til Skardshaug.

Rett før skogsbeltet tar slutt er det merket med skilt siste bekken du møter på før du er på Holo, flaten rett før toppen.

Videre oppover passerer du nasjonalparkgrensen til Folgefonna før du når Skardshaugen. Herfra blir turen noe slakere og stien går i steinur. Enda noen hundre meter opp og du kommer til Holo.

Her finnes vanligvis smeltevann fra snøen som ligger til langt ut i juni.Fint og fylle vannflaska for resten av turen.

Fra Holo går siste bakken opp til toppen hvor du blir belønnet med en fantastisk utsikt. Returen går samme vei som opp.